Ποια ζώα οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι λάτρευαν σαν θεούς
Είχαμε μεγάλο κέφι όλα τα παιδιά αυτή την Παρασκευή. Το ζιζάνιο της τάξης έκανε μιμήσεις ζώων με μεγάλη επιτυχία κι εμείς σκάγαμε στα γέλια. Μόλις μπήκε ο δάσκαλος σοβαρευτήκαμε. Είχαμε περιέργεια για τον καινούργιο τρόπο που θα δουλεύαμε. Μάς χώρισε σε ομάδες. Ο Περικλής απουσίαζε. Ο δάσκαλος μάς είπε πως ήταν άρρωστος. Μόνο αυτό. Σε κάθε ομάδα έδωσε ένα χαρτί που πάνω ήταν γραμμένοι αρκετοί θεοί της Αρχαίας Αιγύπτου.
-Κύριε, με το κιλό είχαν τους θεούς –ζώα οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι; είπε το ζιζάνιο της τάξης.
-Και οι Αρχαίοι Έλληνες δεν πήγαιναν πίσω, είπε ο δάσκαλος χαμογελαστός. Και να σκεφθείτε, δεν τους έγραψα και όλους.
Σχηματίσαμε τις ομάδες και ριχτήκαμε στο διάβασμα:
• Μπαμπουίνος = θεός της γραφής.
• Γάτα = θεά της φιλανθρωπίας.
• Αγελάδα = θεά της γονιμότητας.
• Ταύρος = θεός της δημιουργίας.
• Κόμπρα = κι αυτή θεά της γονιμότητας.
• Κροκόδειλος = που καταβρόχθιζε τις καρδιές κακών πλασμάτων.
• Ιπποπόταμος = θεός του τοκετού.
• Γεράκι = προστάτης του ηλιακού θεού Ώρου.
• Βάτραχος = θεός γονιμότητας.
• Χήνα = προστάτιδα της Ίσιδας.
• Ερωδιός = πουλί της αναγέννησης.
• Τσακάλι = οδηγός των νεκρών.
• Λιοντάρια = φύλακες του ορίζοντα.
• Στρουθοκάμηλος = προσωποποίηση της τάξης.
• Γουρούνι = εκπροσωπεί τον ήλιο και τη σελήνη.
• Σκαραβαίος = θεός της δημιουργίας.
• Σκορπιός = θεράπευε από δηλητηριώδη δαγκώματα, ακόλουθος της Ίσιδας.
• Φίδι = δαίμονας του κάτω κόσμου.
• Χελώνα = συμβόλιζε το σκοτάδι και το κακό.
Αφού σκεφτήκαμε και ξανασκεφτήκαμε στη δική μου ομάδα αποφασίσαμε να προτείνουμε το εξής μιμητικό παιχνίδι.
Θα κάναμε με κινήσεις τι αντιπροσώπευε κάθε ζώο-θεός και τα παιδιά θα έπρεπε να βρουν ποιο ζώο εννοούμε, π.χ. θα κάναμε πως ζητιανεύαμε και τα παιδιά θα έπρεπε να μαντέψουν πως ήταν η θεά- γάτα, θεά της φιλανθρωπίας. Ή με αγριεμένα πρόσωπα θα χωθούμε κάτω από τα θρανία και τα παιδιά θα έπρεπε να μαντέψουν το θεό- φίδι του κάτω κόσμου.
Το παίξαμε και είχε επιτυχία.
Μια άλλη ομάδα έλεγε το όνομα του θεού-ζώου κι εμείς έπρεπε να βρούμε τι αντιπροσώπευε. Κι αυτό ήταν όμορφο.
Μ’ εκείνο, όμως, που σκάσαμε στα γέλια ήταν της ομάδας του Γρηγόρη, με πρωταγωνιστή τον ίδιο. Στεκόταν στη μέση της τάξης κι έβγαζε μια φωνή κάποιου θεού-ζώου κι εμείς έπρεπε να βρούμε ποιο ζώο είναι αυτό. Όταν μιμήθηκε τη φωνή του γουρουνιού, τα γέλια του δασκάλου ήταν ασυγκράτητα.
Βέβαια με τα γέλια και τα παιχνίδια μάθαμε όλους τους θεούς–ζώα, χωρίς να το καταλάβουμε.
-Για την άλλη Παρασκευή να βρείτε πληροφορίες για το Λούξορ.
Ο δάσκαλος μάς επέτρεπε να κάνουμε τα δικά μας, αλλά η γνώση-γνώση!
Σχολάσαμε και…κάναμε τα ζώα. Ο δάσκαλος δεν μας μάλωσε. Μας άφηνε πάντα να εκτονωθούμε κι έλεγε πως “το γέλιο δίνει υγεία και εξυπνάδα”!
Έφτασα στο σπίτι χοροπηδηχτή. Ακόμα γελούσα. Η κυρία Δημητρίου ήταν σκεφτική. Της έδωσα ένα πεταχτό φιλί. Με κάθισε στα γόνατά της και είχε ένα ύφος πολύ σοβαρό.
-Νάντα μου, από μια φίλη μου έμαθα κάτι που πολύ με στενοχώρεσε. Ένας συμμαθητής σου, ο Περικλής, είναι στο νοσοκομείο. Δεν μπορούσα να μην σου το πω.
Το γέλιο πάγωσε στα χείλη μου. Η καρδιά μου χτυπούσε.
-Τι έχει;
-Κάτι σοβαρό στο κεφάλι. Έναν όγκο και θα του τον αφαιρέσουν.
Άρχισα να κλαίω γοερά. Εμείς να γελάμε κι εκείνος...
-Ο δάσκαλος το ξέρει;
-Νομίζω πως δεν του είπαν ακόμα την αλήθεια. Θα την μάθει γρήγορα.
Όλο το βράδυ δεν κοιμήθηκα. Είχα στο μυαλό μου τον Περικλή.
Συνεχίζεται
Εικόνα: Από αριστερά: ο θεός-ίβις Θωθ,ο γερακόμορφος Ρα, ο θεός τσακάλι Άνουβις, η θεά ιπποπόταμος Ταούρτ, ο θεός κροκόδειλος Σομπέκ,ο θεός Άμμων και η θεά γάτα Μπαστέτ. Στο κέντρο, παράσταση από βινιέττα με το ''ζύγισμα'' της καρδιάς του νεκρού (ψυχοστασία) από το θεό Άνουβι και το σκύλο-δαίμονα Αμεμέτ ώστε να διαπιστωθεί αν νεκρός ήταν δίκαιος όσο ζούσε.
Ιδέες για τα παιδιά :
1. Ζωγράφισε ένα ζώο-θεό, όποιον θέλεις.
2. Γράψε μια φανταστική ιστορία για όποιον θεό-ζώο της Αρχαίας Αιγύπτου θέλεις.
3. Ζωγράφισε τη Νάντα την ώρα που γυρίζει στο σπίτι της χοροπηδηχτή.
Στέλνετε τα έργα σας στη γνωστή διεύθυνση:
"Ελληνική Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Αιγύπτου"
Θεμιστοκλέους 69, Νέο Ψυχικό [ 15451]
- Εκτυπώσιμη μορφή
- Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια
- Send by email