Ημέρα των εκπαιδευτικών

Αλφαβητάριο - Τα καλά παιδία

Σήμερα γιορτάζουν οι δάσκαλοι! Μπορεί ο δάσκαλος να το έχει ξεχάσει. Δεν ετοιμάσαμε πανηγύρι για τον Ραμσή, όπως μάς είχε ζητήσει. Αποφασίσαμε να του ετοιμάσουμε μια γιορτούλα για να του δείξουμε όλη την αγάπη μας. Ο Γρηγόρης που έχει πατέρα ζωγράφο και ξέρει πόσο ο δάσκαλος αγαπά την τέχνη, έφερε δύο εικόνες: τη “Mαθήτρια” του Διαμαντή Διαμαντόπουλου και “Tα καλά παιδιά” του Κωνσταντίνου Γραμματόπουλου, το αλφαβητάριο με την εικόνα αυτή τιμήθηκε το 1948 με το πρώτο βραβείο στη Διεθνή Έκθεση Διδακτικού Βιβλίου στο Βέλγιο, όπως μας είπε.

Τις κολλήσαμε στον τοίχο. Βάλαμε λουλούδια στο βάζο και.... περιμέναμε. Όλα τα παιδιά είχαμε βάλει τα καλά μας. Μόλις μπήκε ο δάσκαλος τού φωνάξαμε όλοι μαζί “Να ζήσετε!!!!!!!!!!!!”. Έκανε λίγα δευτερόλεπτα να συνέλθει και να καταλάβει τι γιορτάζουμε. Το είχε ξεχάσει. Μάς ευχαρίστησε συγκινημένος. Τον παρακαλέσαμε να καθίσει και να παρακολουθήσει το πρόγραμμα που του είχαμε ετοιμάσει. Ο Γρηγόρης ήταν ο παρουσιαστής!!

- Πρώτη να έρθει η δεσποινίς Ελένη που μπορεί να της αρέσουν τα στολίδια και τα κορδελάκια, αλλά μελετά και την παλαιότερη εποχή. Αξιότιμη δεσποινίς, ελάτε. Η Ελένη βγήκε και με άνεση είπε:

“Παλαιότερα τα σχολεία άνοιγαν την άλλη μέρα από του Σταυρού. Χαρά θεού οι δρόμοι με τα παιδιά κατακάθαρα, με τις αγοραστές ή φτιαγμένες από τις μητέρες τους “σάκες”, που τις κρατούσαν μόνα τους και πήγαιναν παρέες από γειτονιά σε γειτονιά ή από χωριό σε χωριό. Μερικά κρατούσαν λουλούδια στο χέρι για τη δασκάλα τους ή και άλλα καλούδια για τον δάσκαλο.
-“Καλοστρατιά” και “καλή προκοπή”, τους φώναζαν από τις γειτονιές και στο δρόμο. Κι εκείνα καμάρωναν που μόνα τους προχωρούσαν στη ζωή κι έδιναν κιόλας τις πρώτες εξετάσεις τους στην κοινωνία των μεγάλων”.
Γρηγόρης: “Ευχαριστούμε τη δεσποινίδα Ελένη. Να έρθει τώρα ο κύριος Περικλής να μας διαβάσει απόσπασμα από ένα κείμενο του Κώστα Κρυστάλλη “Η δασκάλα”.
Ο Περικλής βγήκε. Ήταν πολύ όμορφος με μπλε σακάκι και γραβάτα! Άρχισε να διαβάζει:

“Ταξίδεψα κάποτε με τη δασκάλα ενός χωριού. Ο δρόμος μας ήταν μακρινός κι είχαμε συντροφιά τον αγωγιάτη μας, δύο μεσόκοπους πεζούς κι ένα νιο στεφανωμένο αντρόγυνο. Η δασκάλα τότε πρωτοπήγαινε στο χωριό ύστερα από τέσσερα χρόνια που μαθήτευε στα σχολειά. Ήταν ως δεκάξι δεκαεφτά χρονών κόρη, ντροπαλή, λιγομίλητη, σεμνή, ροδοκόκκινη στο πρόσωπο και χαριτωμένη, γιομάτη χυμό και νιότη, με δυο καστανά γλυκά μάτια, με καλοκαμωμένο κορμί, μεστούς κόρφους και θρεμμένα κνήμια, καθώς δείχνονταν τούτα ως πάνω ξέσκεπα, όταν ευρίσκονταν καβάλα και το φουστάνι της δε βολούσε να πέφτει κάτου και κάτου. Και μοναχή της να ταξίδευε με τον αγωγιάτη, δεν εκιντύνευε ποτέ. Μα για κάθε κακό ένας δικός της την είχε παραδώσει στην προστασία και την ευθύνη του νιού τ’ αντρόγυνου”.
Γρηγόρης: “Ευχαριστούμε θερμά τον κύριο Περικλή. Και τώρα η έκπληξη της ημέρας. Η δεσποινίς Νάντα θα μας διαβάσει γνωμικά της Αρχαίας Αιγύπτου. Ημέρα εκπαιδευτικών χωρίς συμβουλές γίνεται; Δεν γίνεται! Δεσποινίς ελάτε στο βήμα.
Προχώρησα συγκινημένη και διάβασα τα γνωμικά. Τα είχα φωτοτυπήσει και τα μοίρασα στα παιδιά:

"Τα γνωμικά του Πτα-Χοτέπ"

Μ’ αυτά σε συμβουλεύω τα λόγια τα βαθιά
που πρέπει να τα γεύεσαι, σοφός για να γενείς.
Με παίδευση γερή, τρανή και μ’ όλα που χαρίζουν
το δίκιο, την αλήθεια να βασιλεύει πάντα.

Με μάθηση στεριώνεται το βήμα μες στη στράτα.
Με μάθηση κερδίζεται η καλομοίρα γη μας.
Με μάθηση χορταίνονται και της ψυχής οι πόθοι
Κι αισθάνεται ο άνθρωπος σαν Μέγας να προβάλλει..

Την περηφάνεια διώχνε την, ωσάν μελετημένος
και σε σοφούς, μα και σ’ απλούς δείχνε τιμή περίσσια
γιατί της τέχνης το στρατί, απέραντο προβάλλει
για όσους θέλουν να διαβούν. Μα όσοι το περνάνε,
αυτοί γνωρίζουν μακριά, ως πόσο απομένει
το τέλειο, το άφθαστο, που θέλουν ν’ απολαύσουν.
Και τα σοφά τα γνωμικά κρυμμένα πάντα στέκουν
σαν το σμαράγδι το λαμπρό, που σκλάβος ξεσκαλίζει
ανάμεσα σε χίλια δυο κοινότατα λιθάρια.

Πάπυρος της τρίτης π.Χ. χιλιετίας, σε ελληνική απόδοση του Κώστα Τσαγκαράδα

Προσφέραμε στο δάσκαλο λουλούδια και κεραστήκαμε γλυκά.
Ο δάσκαλος έλεγε “ευχαριστώ, ευχαριστώ” και βγήκε από την τάξη για να μην δούμε τα δάκρυά του.
Μια αλησμόνητη ημέρα.

Συνεχίζεται

Ιδέες για τα παιδιά:

1. Ζωγράφισε το δάσκαλο ή τη δασκάλα σου.
2. Εσύ τι θα έλεγες στο δάσκαλό σου;
3. Βρες ποια ημερομηνία γιορτάζουν οι εκπαιδευτικοί.

Στέλνετε τα έργα σας στη γνωστή διεύθυνση:
“Ελληνική Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Αιγύπτου”.
Θεμιστοκλέους 69, Νέο Ψυχικό [ 15451]